Szkoły psychoterapii różnią się zarówno w aspektach teoretycznych jak i praktycznych podejściach i metodach pracy z pacjentami. Nurty terapeutyczne wywodzą się z różnych teorii i różnią się filozoficznymi założeniami, technikami interwencji oraz sposobem rozumienia ludzkiego umysłu i funkcjonowania psychicznego.
Szkoła psychoterapii
Szkoła psychoterapii to termin odnoszący się do zorganizowanego systemu teoretycznego oraz praktycznego podejścia do psychoterapii, który jest oparty na określonych założeniach teoretycznych, metodach terapeutycznych i technikach. Szkoły psychoterapii definiują sposób w jak terapeuci rozumieją ludzką psychikę, problemy emocjonalne oraz metody ich leczenia.
Główne nurty psychoterapii
Psychoanaliza i psychoterapia psychodynamiczna
- Psychoanaliza – zapoczątkowana przez Zygmunta Freuda, koncentruje się na nieświadomych procesach, konfliktach wewnętrznych oraz wpływie przeszłych doświadczeń na obecne zachowanie. Terapia psychoanalityczna często jest długoterminowa.
- Psychoterapia psychodynamiczna – wywodzi się z psychoanalizy, ale jest mniej intensywna i krótsza. Skupia się na identyfikacji i zrozumieniu nieświadomych procesów oraz wzorców zachowań.
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)
Koncentruje się na identyfikacji i modyfikacji negatywnych myśli i zachowań. CBT jest zazwyczaj krótkoterminowa i strukturalna, opiera się na naukowych dowodach skuteczności i jest stosowana w leczeniu różnych zaburzeń psychicznych, takich jak depresja i lęki.
Terapia humanistyczno-doświadczeniowa
- terapia skoncentrowana na kliencie – stworzona przez Carla Rogersa, skupia się na empatii, autentyczności i bezwarunkowej akceptacji terapeuty dla klienta
- terapia gestalt – skupia się na teraźniejszości i świadomości oraz na pełnym doświadczaniu emocji i zachowań.
- terapia egzystencjalna – skupia się na kwestiach związanych z egzystencją człowieka, takich jak wolność, odpowiedzialność, sens życia i śmierć. Pomaga klientom znaleźć sens i cel w życiu.
Terapia systemowa
Koncentruje się na relacjach i dynamice w rodzinie lub innych systemach społecznych. Uznaje, że problemy jednostki mogą wynikać z zaburzeń w systemie, w którym funkcjonuje, a terapia często obejmuje całą rodzinę lub grupę.
Terapia integracyjna
Łączy różne podejścia i techniki terapeutyczne, dopasowując je do indywidualnych potrzeb klienta. Terapeuci integracyjni czerpią z różnych szkół, aby stworzyć spersonalizowany plan leczenia.
Szkoły terapeutyczne
Każda szkoła psychoterapii ma swoje unikalne podejście do diagnozy i leczenia problemów psychicznych, a wybór odpowiedniej szkoły często zależy od specyfiki problemów pacjenta oraz preferencji terapeuty. Współczesna psychoterapia często korzysta z podejścia integracyjnego, łącząc elementy różnych szkół, aby zapewnić jak najbardziej skuteczną pomoc terapeutyczną.
Instytut Integralnej Psychoterapii Gestalt
Instytut Integralnej Psychoterapii Gestalt prowadzi Szkołę Psychoterapeutów Gestalt. Jest to kompleksowe szkolenie z zakresu psychoterapii humanistyczno-doświadczeniowej Gestalt, podzielone na trzy etapy, trwające łącznie cztery lata. Program obejmuje 1890 godzin zajęć, w tym 1010 godzin teorii i praktyki psychoterapii Gestalt, 180 godzin superwizji, 450 godzin praktyki klinicznej oraz 250 godzin psychoterapii własnej. Głównym celem Szkoły Psychoterapeutów Gestalt jest wszechstronne i gruntowne przygotowanie do roli psychoterapeuty. Szkolenie to oferuje dostęp do wysokiego poziomu specjalistycznych umiejętności kadry, która wykorzystuje praktyczne metody nauki, takie jak ćwiczenia, symulacje, eksperymenty i osobiste doświadczenia, które są integralną częścią edukacji od samego początku.
Proces kształcenia w Instytutucie Integralnej Psychoterapii Gestalt został podzielony na trzy etapy, aby umożliwić uczestnikom weryfikację ich motywacji oraz możliwości kontynuacji rozwoju zawodowego w tym kierunku. Pierwszy etap czyli Kurs Wstępny, to 30-godzinne szkolenie podstawowe w podejściu Gestalt, organizowane w Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Drugi etap czyli Szkoła Letnia/Zimowa Gestalt, to 50-godzinne szkolenie, które zawiera elementy kwalifikujące do dalszego uczestnictwa w Szkole Psychoterapeutów. Trzeci etap to odbywająca się w Krakowie lub Warszawie i trwająca cztery lata – Szkoła Psychoterapeutów.