jak rozmawiać z dziećmi o chorobie nowotworowej?

Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie nowotworowej?

Diagnoza choroby nowotworowej cały, poukładany świat wywraca do góry nogami. To szok nie tylko dla dotkniętej nią osoby, ale dla całej jej rodziny. To, co do tej pory było ważne, nagle przestaje mieć znaczenie. Wraz z rakiem, w rodzinie pojawia się także całe mnóstwo trudnych emocji – strach, niepokój, złość i bezradność to tylko niektóre z tych, którym musimy stawić czoła. Szczególną troską należy jednak otoczyć najmłodszych – dzieci, które w czasie, kiedy ich rodzic poddaje się leczeniu, wymagają nie tylko opieki, ale także wyjaśnienia, co wokół nich się dzieje. Jak podołać temu zadaniu? Czy warto mówić dziecku o chorobie …

atrybucje przyczynowe

Atrybucja

Nazwa atrybucja pochodzi od słowa atrybut, które oznacza charakterystyczną cechę (własność, właściwość) rzeczy lub osoby, która wyróżnia ją spośród innych. Atrybucja to psychologiczny proces polegający na przypisywaniu komuś lub czemuś (np. rzeczom lub zdarzeniom) pewnych cech bądź też przyczyn i motywów zachowaniom ludzi oraz zdarzeniom. Termin ten opisuje sposób, w jaki przetwarzamy informacje o działaniach i ich przyczynach, w celu zrozumienia dlaczego ludzie zachowują się tak, a nie inaczej. Pojęcie atrybucji w psychologii odnosi się do sposobu w jaki ludzie wyjaśniają i interpretują dlaczego coś się wydarzyło lub dlaczego ktoś zachował się w określony sposób (naiwne teorie przyczynowości). Atrybucja może …

ekspresja emocji

Ekspresja emocji

Ekspresja emocji to sposób wyrażania, manifestowania i komunikowania innym ludziom naszych wewnętrznych stanów emocjonalnych, to naturalny sposób w jaki ludzie wyrażają swoje uczucia poprzez mimikę twarzy, gesty, ton głosu, język i postawę ciała oraz inne formy komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Jest kluczowym elementem interakcji międzyludzkich, umożliwiając komunikowanie stanów wewnętrznych i odgrywając istotną rolę w budowaniu i utrzymywaniu relacji. Obejmuje wyrażanie emocji takich jak radość, smutek, gniew, strach, zaskoczenie, wstręt, zakłopotanie i troskę, poprzez naturalne manifestowanie wewnętrznych stanów emocjonalnych. Ekspresja emocji jest więc procesem wyrażania wewnętrznych stanów emocjonalnych poprzez różne formy zachowań i komunikacji. Ekspresja emocji jest naturalnym i fundamentalnym elementem …

trening interpersonalny

Trening interpersonalny

Trening interpersonalny to proces szkoleniowy mający na celu kształtowanie i rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, budowania zdrowych, satysfakcjonujących relacji osobistych i społecznych umożliwiających efektywne uczestniczenie w interakcji między ludźmi. Ten rodzaj treningu psychologicznego ma na celu poprawę kompetencji interpersonalnych, które są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania w relacjach osobistych i odnoszenia sukcesów w wymiarze zawodowym i społecznym. Poprzez rozwijanie umiejętności takich jak empatia, asertywność, rozwiązywanie konfliktów i aktywne słuchanie, trening interpersonalny pomaga jednostkom lepiej porozumiewać się, budować pozytywne relacje oraz skutecznie rozwiązywać problemy. Znaczenie treningu interpersonalnego jest szczególnie widoczne w kontekście współczesnego społeczeństwa, gdzie umiejętności komunikacyjne są kluczowe w różnych dziedzinach życia, od …

eksperymenty psychologiczne

Eksperymenty psychologiczne

Eksperymenty psychologiczne są kluczowym narzędziem w psychologicznych badaniach naukowych. Są one używane do badania ludzkiego zachowania, procesów poznawczych, emocji i innych obszarów, którymi interesuje się psychologia. Eksperymenty psychologiczne pozwalają na gromadzie obiektywnych danych naukowych i wyciąganie wniosków na temat różnych zjawisk psychologicznych. Istnieje wiele różnych typów eksperymentów psychologicznych i metod badawczych umożliwiających ich przeprowadzenie. Podstawowym celem eksperymentów psychologicznych jest zrozumienie przyczyn i określenie, czy jedna zmienna wpływa na drugą. W tym celu badacze manipulują jednym lub kilkoma zmiennymi niezależnymi, aby zobaczyć, jakie skutki mają na zmienne zależne. Zmienna niezależna to ta, którą badacz kontroluje i manipuluje, a zmienna zależna to …

Milton Hyland Erickson

Milton Erickson

Milton H. Erickson (5 grudnia 1901 – 25 marca 1980) był amerykańskim psychiatrą, psychologiem i psychoterapeutą, który znacząco przyczynił się do rozwoju nowoczesnej hipnoterapii. Milton Hyland Erickson urodził się na farmie w Aurum, małym górniczym miasteczku położonym w Nevadzie. W dzieciństwie zmagał się z dysleksją, rzadką odmianą daltonizmu (widział wyłącznie kolor fioletowy), amuzją (rzadkie zaburzenie słuchu), arytmią serca oraz później, w wieku 17 lat, zachorował na polio, co spowodowało niemal całkowity paraliż. Erickson przezwyciężył problemy z dysleksją dzięki serii spontanicznych autohipnotycznych „twórczych momentów”, które szczegółowo opisał w artykule „Autohypnotic Experiences of Milton H. Erickson”. W tym tekście przedstawił liczne doświadczenia, …

psychologowie czy psycholodzy

Psycholodzy czy psychologowie?

Według ogólnej zasady dotyczącej rzeczowników oznaczających specjalistów w konkretnej dziedzinie i kończących się na „-log”, w mianowniku liczby mnogiej można używać różnych form. Innymi słowy poprawne są zarówno końcówki „-y”, jak i „-owie”. Jak zauważa Kamila Zawiszewska Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańsiego z „Formy mianownika liczby mnogiej rzeczowników rodzaju męskiego o temacie zakończonym cząstką ‑log przyjmują końcówki ‑y (…odzy) lub ‑owie (…ogowie), które są równorzędne w tym sensie, że przekazują to samo znaczenie. W wypadku różnych rzeczowników na ‑log formy te używane są z jednak różną częstotliwością, przy czym – jak pokazują dane Korpusu Języka Polskiego PWN – zwyczaj językowy raz …

style przywiązania

Style przywiązania

Style przywiązania odnoszą się do charakterystycznych wzorców zachowań i reakcji emocjonalnych, które kształtują i rozwijają się u jednostki w dzieciństwie na podstawie relacji z opiekunami w pierwszych latach życia. Te wzorce mogą wpływać na późniejsze relacje interpersonalne i sposób, w jaki jednostka reaguje na stresujące sytuacje. Koncepcja stylów przywiązania została zaproponowana przez brytyjskiego psychoterapeutę i psychoanalityka Johna Bowlby’ego oraz rozwinięta przez amerykańską psycholog Mary Ainsworth. Ich teorie i badania stanowiły kluczowy wkład w zrozumienie, jak doświadczenia wczesnego okresu życia wpływają na tworzenie więzi interpersonalnych w późniejszym życiu. Według teorii przywiązania, w dzieciństwie rozwijamy jedną z trzech głównych kategorii stylów przywiązania: …

bezpłatna pomoc psychologiczna

Bezpłatna pomoc psychologiczna

Bezpłatna pomoc psychologiczna jest rodzajem profesjonalnego odziaływania psychologicznego bez ponoszenia kosztów finansowych przez beneficjenta tej pomocy i odnosi się do wszelkich form wsparcia psychologicznego, które są dostępne bez opłat. Nieodpłatnie świadczona pomoc psychologiczna może być dostępna w różnych formach, takich jak interwencja kryzysowa, wsparcie lub konsultacje psychologiczne, indywidualne sesje terapeutyczne, grupy wsparcia, konsultacje telefoniczne lub online. Bezpłatna pomoc psychologiczna może być oferowana przez organizacje pozarządowe, placówki publiczne, uniwersytety, fundacje charytatywne, a także niektóre prywatne inicjatywy. Głównym celem takich inicjatyw jest zapewnienie pomocy osobom, które z różnych powodów nie mogą sobie pozwolić na prywatną terapię, ale również pragną poprawić swoje zdrowie …

wystarczająco dobra matka

Wystarczająco dobra matka

Wystarczająco dobra matka (good enough mother) to pojęcie wprowadzone przez brytyjskiego pediatrę i psychoanalityka Donalda Winnicotta. Odnosi się do matki, która zapewnia swojemu dziecku wystarczającą opiekę i wsparcie, by umożliwić mu zdrowy rozwój emocjonalny i psychiczny, bez dążenia do bycia idealną. Taka matka spełnia podstawowe potrzeby dziecka, zapewnia dziecku odpowiednie wsparcie emocjonalne i opiekę, okazuje miłość i troskę, ale także pozwala na pewien stopień frustracji, co jest niezbędne dla rozwijania zdolności radzenia sobie z trudnościami i zdrowego rozwoju psychicznego. Ideą tej koncepcji jest założenie, że nie chodzi o doskonałość, lecz o adekwatne zaspokajanie potrzeb dziecka, umożliwiając mu naukę i rozwój …