Skala Inteligencji Wechslera dla dorosłych to najczęściej stosowany i najbardziej znany na świecie test do badania inteligencji i pomiaru poziomu funkcjonowania intelektualnego. Test inteligencji WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale) przeznaczony jest do badania osób dorosłych. Obecnie używa się jego zrewidowanej wersji – WAIS-R. Wechsler tworząc to narzędzie dokonał aktualizacji wydanego w 1939 roku Testu Inteligencji Wechsler–Bellevue, a pierwsza wersja zrewidowanego testu została opublikowana przez Wechslera w 1955 roku pod nazwą Wechsler Bellevue Intelligence Scale Form I. Wersją testu przeznaczoną do badania dzieci jest WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children, Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci), i jej późniejsza zrewidowana wersja WISC-R.
Podstawą teoretyczną do opracowania nowego narzędzia diagnostycznego, była publikacja Davida Wechslera z 1939 roku pt. The measurment of adult inteligence, w której zaproponował koncepcję nowej metody badania poziomu funkcjonowania intelektualnego osób dorosłych. Wechsler postulował uznanie inteligencji za funkcję złożoną, a w jej badaniu uwzględnianie zarówno werbalnych jak i niewerbalnych zdolności. Twierdził ponadto, że należy zastąpić klasyczny sposób rozumienia ilorazu inteligencji koncepcją tzw. dewiacyjnego ilorazu inteligencji.
Co mierzą Skale Inteligencji Wechslera
WAIS-R to Skala Inteligencji Wechslera dla dorosłych, natomiast WISC-R to Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci.
Wiadomości
|
-
Wiedza nabyta – zakres i głębokość – edukacja
-
Pamięć długotrwała – trwałość, wierność odtwarzania
-
Rozumienie werbalne – sens słów i zdań
|
Braki w Obrazkach
|
-
Koncentracja uwagi, odporność na dystrakcję – materiał percepcyjny, konkretny
-
Pamięć długotrwała, wzrokowa, ikoniczna
-
Szybkość spostrzegania
-
Wykrywanie braków i niespójności w materiale percepcyjnym
-
Wychwytywanie związków między elementami
-
Odróżnianie istotnych od nieistotnych elementów sytuacji
-
Abstrakcja
|
Powtarzanie Cyfr
|
|
Porządkowanie Obrazków
|
-
Myślenie – Logiczny przebieg zdarzenia
-
Związki następstwa przyczynowo-skutkowego
-
Planowanie i antycypacja
-
Obyczaje – wiedza i rozumienie sytuacji społecznych
|
Słownik
|
-
Wiedza społeczna
-
Rozumienie werbalne bodźców słownych
-
Zakres słownictwa i adekwatność w definiowaniu pojęć – stopień opanowania języka
-
Klasyfikowanie i tworzenie pojęć
-
Wskaźnik wczesnych doświadczeń szkolnych i środowiskowych, wykształcenia i doświadczeń
-
Sposób definiowania pojęć – synonimy, działanie, opis
-
Odtwarzanie i przechowywanie przyswojonej wiedzy
-
Wrodzone predyspozycje
|
Klocki
|
-
Koordynacja wzrokowo-ruchowa
-
Myślenie
-
Analiza i synteza wzrokowa (głównie analiza)
-
Rozpoznawanie konfiguracji
-
Rozkładanie całości na komponenty
-
Tworzenie związków między częściami
-
Tworzenie wyobrażeń abstrakcyjnych i wizualizacji przestrzennych
-
Organizacja percepcji
|
Arytmetyka
|
-
Zdolność logicznego myślenia
-
Myślenie operacyjne na materiale symbolicznym
-
Koncentracja uwagi (selektywna) – materiał słowny
-
Pamięć i wiedza procedur w pamięci długotrwałej – edukacja
-
Miara inteligencji ogólnej
|
Układanki
|
-
Koordynacja wzrokowo-ruchowa
-
Rozpoznawanie całości na podstawie części i umiejętność ich zintegrowania (antycypacja produktu końcowego)
-
Analiza i synteza (głównie synteza)
-
Zdolności manipulacyjne
-
Elastyczność umysłowa – generowanie pomysłów
-
Całościowe przetwarzanie informacji
-
Styl pracy
-
Styl myślenia
-
Szybkość uczenia się metodą prób i błędów
-
Schemat Ciała
|
Rozumienie
|
-
Wiedza i rozumienie zwyczajów, codziennych sytuacji społecznych, akceptowanych zachowań i ich przyczyn, norm
-
Myślenie
-
Korzystanie z doświadczeń z przeszłości
-
Rozumienie i stopień akceptacji ocen moralnych
-
Korzystanie wiedzy praktycznej w sytuacjach społecznych
-
Wydawanie sądów i ocen
-
Pamięć długotrwała
|
Symbole cyfr
|
-
Koordynacja wzrokowo-ruchowa
-
Koncentracja uwagi – materiał percepcyjny, konkretny
-
Zdolność uczenia się nowych umiejętności
-
Pamięć wzrokowa
-
Szybkość działania
-
Odporność na dystrakcję
-
Wpływ czynników motywacyjnych
|
Podobieństwa
|
-
Abstrakcyjne myślenie logiczne
-
Abstrahowanie
-
Wyszukiwanie podobieństw
-
Różnicowanie cech istotnych i drugorzędowych
-
Tworzenie pojęć
-
Rozumienie werbalne
-
Myślenie asocjacyjne
-
Rozumowanie przez analogię
-
Porządkowanie i organizacja wiedzy
-
Pośrednio – zakres pamięci długotrwałej i koncentracja uwagi
|