Podtesty w WAIS-R
Podtest |
Co mierzy? |
Co wpływa na wynik? |
WIADOMOŚCI Trwały test Szacowanie stanu przedchorobowego |
|
– proces edukacji; kultura i środowisko – perfekcjonizm, mechanizmy obronne – chroniczne lęki Wyniki warto porównać z testami: Słownik, Rozumienie, Arytmetyka |
POWTARZANIE CYFR |
|
– Wiek – Rodzaj wykonywanej pracy – Wrażliwość na dystraktory, – permanentny stan związany ze zmęczeniem – nastawienie lękowe, – zaburzenia organiczne, upośledzenie pierwotne Wyniki warto porównać z testami: Arytmetyka, Symbole cyfr, Braki w obrazkach (STM I UWAGA-4 testy) |
SŁOWNIK Najtrwalszy test Szacowanie stanu przedchorobowego Potencjały |
|
– stymulacja środowiska Wyniki warto porównać z testami: Wiadomości, Rozumienie, Podobieństwa |
ARYTMETYKA |
|
– zawody techniczne, zainteresowania – odporność na dystraktory – LPO – dyskalkulia – nastawienie lękowe Wyniki warto porównać z testami: Powtarzanie cyfr, Symbole cyfr, Porządkowanie. Obrazków, Wiadomości |
ROZUMIENIE |
|
– doświadczenia społeczne – dostęp do kultury – zaangażowanie w grupy odniesienia i ich bogatość – poziom języka – zaburzenia psychiczne Wyniki warto porównać z testami: Porządkowanie obrazków, Słownik |
PODOBIEŃSTWA |
|
– mierzy inteligencję ogólną – wykrywa upośledzenie umysłowe najlepiej – zaburzenia organiczne Wyniki warto porównać z testami: Słownik, Rozumienie, Wiadomości |
BRAKI W OBRAZKACH |
|
– upośledzenia umysłowe – nastawienie lękowe Wyniki warto porównać z testami: Arytmetyka, Symbole cyfr, Powtarzanie cyfr |
PORZĄDKOWANIE OBRAZKÓW |
|
– wiek – komiksy, kultura obrazkowa – wiedza i kultura – zaburzenia psychiczne Wyniki warto porównać z testami: Rozumienie, Słownik |
KLOCKI |
|
– zawód, zabawa – efekt wyćwiczenia – zaburzenia organiczne OUN – depresja i postawa lękowa Wyniki warto porównać z testami: Układanki, Arytmetyka, Symbole cyfr |
UKŁADANKI |
|
– wiek – depresja, lęk, napięcie – brak integracjo schematu własnego, urazy, nadmierna koncentracja Wyniki warto porównać z testami: Klocki |
SYMBOLE CYFR |
|
– stany lękowe – szkolenie czynności monotonnych – zaburzenia organiczne Wyniki warto porównać z testami: UWAGA: powtarzanie cyfr, braki w obrazkach, arytmetyka; PAMIĘĆ: wiadomości, powtarzanie Cyfr; KOORDYNACJA: klocki, układanki |
Jakie funkcje badają podtesty w WAIS-R
WIEDZA: arytmetyka, słownik, rozumienie, wiadomości
MYŚLENIE: arytmetyka, klocki, podobieństwa, porządkowanie obrazków
PAMIĘĆ LTM: arytmetyka, wiadomości, słownik
PAMIĘĆ STM: powtarzanie cyfr, symbole cyfr
UCZENIE SIĘ: powtarzanie cyfr, symbole cyfr
ZABURZENIA ORGANICZNE: podobieństwa, powtarzanie cyfr, klocki, symbole cyfr, arytmetyka
UPOŚLEDZENIA: podobieństwa, powtarzanie cyfr, klocki, symbole cyfr, arytmetyka, wiadomości, braki w obrazkach
LĘK: powtarzanie cyfr, symbole cyfr, klocki, układanki, arytmetyka, braki w obrazkach
DEPRESJA: układanie obrazków cyfrowych
ABSTRAKCYJNOŚĆ: słownik, rozumienie, arytmetyka, podobieństwa
UWAGA: powtarzanie cyfr, arytmetyka, braki w obrazkach, symbole cyfr
ZABURZENIA EMOCJONALNE: porządkowanie obrazków, układanki, powtarzanie cyfr, rozumienie
Kobiety osiągają lepsze wyniki w słowniku i symbolach cyfr.
Mężczyźni osiągają lepsze wyniki w brakach w obrazkach, arytmetyce, klockach, wiadomościach i rozumieniu.