Podtesty w WAIS-R
| 
 Podtest  | 
 Co mierzy?  | 
 Co wpływa na wynik?  | 
| 
 WIADOMOŚCI Trwały test Szacowanie stanu przedchorobowego  | 
  | 
 – proces edukacji; kultura i środowisko – perfekcjonizm, mechanizmy obronne – chroniczne lęki Wyniki warto porównać z testami: Słownik, Rozumienie, Arytmetyka  | 
| 
 POWTARZANIE CYFR  | 
  | 
 – Wiek – Rodzaj wykonywanej pracy – Wrażliwość na dystraktory, – permanentny stan związany ze zmęczeniem – nastawienie lękowe, – zaburzenia organiczne, upośledzenie pierwotne Wyniki warto porównać z testami: Arytmetyka, Symbole cyfr, Braki w obrazkach (STM I UWAGA-4 testy)  | 
| 
 SŁOWNIK Najtrwalszy test Szacowanie stanu przedchorobowego Potencjały  | 
  | 
 – stymulacja środowiska Wyniki warto porównać z testami: Wiadomości, Rozumienie, Podobieństwa  | 
| 
 ARYTMETYKA  | 
  | 
 – zawody techniczne, zainteresowania – odporność na dystraktory – LPO – dyskalkulia – nastawienie lękowe Wyniki warto porównać z testami: Powtarzanie cyfr, Symbole cyfr, Porządkowanie. Obrazków, Wiadomości  | 
| 
 ROZUMIENIE  | 
  | 
 – doświadczenia społeczne – dostęp do kultury – zaangażowanie w grupy odniesienia i ich bogatość – poziom języka – zaburzenia psychiczne Wyniki warto porównać z testami: Porządkowanie obrazków, Słownik  | 
| 
 PODOBIEŃSTWA  | 
  | 
 – mierzy inteligencję ogólną – wykrywa upośledzenie umysłowe najlepiej – zaburzenia organiczne Wyniki warto porównać z testami: Słownik, Rozumienie, Wiadomości  | 
| 
 BRAKI W OBRAZKACH  | 
  | 
 – upośledzenia umysłowe – nastawienie lękowe Wyniki warto porównać z testami: Arytmetyka, Symbole cyfr, Powtarzanie cyfr  | 
| 
 PORZĄDKOWANIE OBRAZKÓW  | 
  | 
 – wiek – komiksy, kultura obrazkowa – wiedza i kultura – zaburzenia psychiczne Wyniki warto porównać z testami: Rozumienie, Słownik  | 
| 
 KLOCKI  | 
  | 
 – zawód, zabawa – efekt wyćwiczenia – zaburzenia organiczne OUN – depresja i postawa lękowa Wyniki warto porównać z testami: Układanki, Arytmetyka, Symbole cyfr  | 
| 
 UKŁADANKI  | 
  | 
 – wiek – depresja, lęk, napięcie – brak integracjo schematu własnego, urazy, nadmierna koncentracja Wyniki warto porównać z testami: Klocki  | 
| 
 SYMBOLE CYFR  | 
  | 
 – stany lękowe – szkolenie czynności monotonnych – zaburzenia organiczne Wyniki warto porównać z testami: UWAGA: powtarzanie cyfr, braki w obrazkach, arytmetyka; PAMIĘĆ: wiadomości, powtarzanie Cyfr; KOORDYNACJA: klocki, układanki  | 
Jakie funkcje badają podtesty w WAIS-R
WIEDZA: arytmetyka, słownik, rozumienie, wiadomości
MYŚLENIE: arytmetyka, klocki, podobieństwa, porządkowanie obrazków
PAMIĘĆ LTM: arytmetyka, wiadomości, słownik
PAMIĘĆ STM: powtarzanie cyfr, symbole cyfr
UCZENIE SIĘ: powtarzanie cyfr, symbole cyfr
ZABURZENIA ORGANICZNE: podobieństwa, powtarzanie cyfr, klocki, symbole cyfr, arytmetyka
UPOŚLEDZENIA: podobieństwa, powtarzanie cyfr, klocki, symbole cyfr, arytmetyka, wiadomości, braki w obrazkach
LĘK: powtarzanie cyfr, symbole cyfr, klocki, układanki, arytmetyka, braki w obrazkach
DEPRESJA: układanie obrazków cyfrowych
ABSTRAKCYJNOŚĆ: słownik, rozumienie, arytmetyka, podobieństwa
UWAGA: powtarzanie cyfr, arytmetyka, braki w obrazkach, symbole cyfr
ZABURZENIA EMOCJONALNE: porządkowanie obrazków, układanki, powtarzanie cyfr, rozumienie
Kobiety osiągają lepsze wyniki w słowniku i symbolach cyfr.
Mężczyźni osiągają lepsze wyniki w brakach w obrazkach, arytmetyce, klockach, wiadomościach i rozumieniu.





