psychopedagogika specjalna z logopedią

Absolwent kierunku psychopedagogiki specjalnej z logopedią zdobędzie zaawansowaną wiedzę i umiejętności w diagnozowaniu oraz terapii zaburzeń mowy. Będzie przygotowany do pracy w obszarze profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń mowy, szczególnie u osób z zaburzeniami kompetencji językowej i komunikacyjnej, takimi jak zaburzenia neurologiczne, genetyczne czy słuchowe. Absolwent będzie wyposażony w kompetencje niezbędne do pracy jako nauczyciel, pedagog specjalny oraz logopeda, zdolny do wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym osób z niepełnosprawnościami. Przygotowany będzie również do współpracy w zespole wielospecjalistycznym oraz z rodziną i szeroko pojętym środowiskiem, w tym z organizacjami wspierającymi osoby wymagające szczególnej opieki.

Przedmioty na studiach z psychopedagogiki specjalnej

  • Surdologopedia
  • Rozwojowe zaburzenia mowy
  • Dyslalia
  • Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego
  • Diagnoza i tworzenie indywidualnych programów logopedycznych
  • Rozwój mowy dzieci z ASD
  • Komunikacja wspomagająca i alternatywna
  • Rozszczepy wargi i podniebienia

Kompetencje absolwenta psychopedagogiki specjalnej z logopedią

Absolwent zdobywa wszechstronną wiedzę na temat funkcjonowania osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności: intelektualną, sensoryczną, ruchową oraz somatyczną. Poznaje specyfikę wychowania oraz diagnozowania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością, a także modele i programy ich rehabilitacji. W szczególności zdobywa wiedzę na temat pracy z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym oraz osobami z autyzmem, poznając zasady i formy pracy z tymi grupami.

W zakresie logopedii, absolwent uczy się identyfikować przyczyny i objawy zaburzeń mowy oraz opanowuje metody i programy profilaktyczne mające na celu zapobieganie tym zaburzeniom. Zyskuje również praktyczne umiejętności w stosowaniu metod terapii logopedycznej oraz komunikacji z osobami niesłyszącymi i słabo słyszącymi, w tym mówienia z wykorzystaniem fonogestów i opanowania podstaw polskiego języka migowego. Ponadto, absolwent zdobywa praktyczną wiedzę na temat reedukacji oraz diagnozy trudności szkolnych, takich jak dysleksja, specyficzne trudności w nauce matematyki, czy ADHD.

Umiejętności te obejmują również prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oraz sporządzanie opinii pedagogicznych, planowanie i prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z trudnościami w nauce. W obszarze psychologii, absolwent poznaje aspekty prokreacji i nabywa umiejętności wsparcia rodzin w trudnych sytuacjach, takich jak poradnictwo genetyczne, diagnoza prenatalna, urodzenie dziecka z niepełnosprawnością, czy strata dziecka.

Kompetencje absolwenta

  • Współorganizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego.
  • Prowadzenie działań profilaktycznych w zakresie zapobiegania zaburzeniom komunikacji językowej.
  • Diagnozowanie i opracowywanie indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
  • Prowadzenie indywidualnych i grupowych zajęć rewalidacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych i edukacyjnych dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Współpraca w zespole wielospecjalistycznym oraz z rodziną.
  • Prowadzenie zajęć dotyczących emisji głosu i techniki mówienia.
  • Prowadzenie badań naukowych w dziedzinie logopedii.

Absolwent zdobywa kompetencje do pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności, takimi jak:

  • Niepełnosprawność intelektualna
  • Używanie wózka inwalidzkiego
  • Poruszanie się o kulach
  • Utrata kończyn
  • Poważne defekty twarzy
  • Niewidzenie lub niedowidzenie
  • Niesłyszenie lub słabe słyszenie
  • Głuchoniewidzenie
  • Jąkanie się
  • Poważne wady wymowy
  • Dysleksja
  • ADHD
  • Trudności w nauce
  • Autyzm
  • Choroby psychiczne
  • Choroba Alzheimera
  • Epilepsja

Absolwent jest zatem przygotowany do wsparcia i pracy z szerokim spektrum osób o specjalnych potrzebach, dostosowując metody pracy do indywidualnych potrzeb każdego ucznia.

Twoja ocena

Znajdź psychologa lub psychoterapeutę w serwisie Psychologuj.pl