Absolwent kierunku psychopedagogiki specjalnej z logopedią zdobędzie zaawansowaną wiedzę i umiejętności w diagnozowaniu oraz terapii zaburzeń mowy. Będzie przygotowany do pracy w obszarze profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń mowy, szczególnie u osób z zaburzeniami kompetencji językowej i komunikacyjnej, takimi jak zaburzenia neurologiczne, genetyczne czy słuchowe. Absolwent będzie wyposażony w kompetencje niezbędne do pracy jako nauczyciel, pedagog specjalny oraz logopeda, zdolny do wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym osób z niepełnosprawnościami. Przygotowany będzie również do współpracy w zespole wielospecjalistycznym oraz z rodziną i szeroko pojętym środowiskiem, w tym z organizacjami wspierającymi osoby wymagające szczególnej opieki.
Przedmioty na studiach z psychopedagogiki specjalnej
- Surdologopedia
- Rozwojowe zaburzenia mowy
- Dyslalia
- Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego
- Diagnoza i tworzenie indywidualnych programów logopedycznych
- Rozwój mowy dzieci z ASD
- Komunikacja wspomagająca i alternatywna
- Rozszczepy wargi i podniebienia
Kompetencje absolwenta psychopedagogiki specjalnej z logopedią
Absolwent zdobywa wszechstronną wiedzę na temat funkcjonowania osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności: intelektualną, sensoryczną, ruchową oraz somatyczną. Poznaje specyfikę wychowania oraz diagnozowania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością, a także modele i programy ich rehabilitacji. W szczególności zdobywa wiedzę na temat pracy z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym oraz osobami z autyzmem, poznając zasady i formy pracy z tymi grupami.
W zakresie logopedii, absolwent uczy się identyfikować przyczyny i objawy zaburzeń mowy oraz opanowuje metody i programy profilaktyczne mające na celu zapobieganie tym zaburzeniom. Zyskuje również praktyczne umiejętności w stosowaniu metod terapii logopedycznej oraz komunikacji z osobami niesłyszącymi i słabo słyszącymi, w tym mówienia z wykorzystaniem fonogestów i opanowania podstaw polskiego języka migowego. Ponadto, absolwent zdobywa praktyczną wiedzę na temat reedukacji oraz diagnozy trudności szkolnych, takich jak dysleksja, specyficzne trudności w nauce matematyki, czy ADHD.
Umiejętności te obejmują również prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oraz sporządzanie opinii pedagogicznych, planowanie i prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z trudnościami w nauce. W obszarze psychologii, absolwent poznaje aspekty prokreacji i nabywa umiejętności wsparcia rodzin w trudnych sytuacjach, takich jak poradnictwo genetyczne, diagnoza prenatalna, urodzenie dziecka z niepełnosprawnością, czy strata dziecka.
Kompetencje absolwenta
- Współorganizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego.
- Prowadzenie działań profilaktycznych w zakresie zapobiegania zaburzeniom komunikacji językowej.
- Diagnozowanie i opracowywanie indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
- Prowadzenie indywidualnych i grupowych zajęć rewalidacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych i edukacyjnych dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Współpraca w zespole wielospecjalistycznym oraz z rodziną.
- Prowadzenie zajęć dotyczących emisji głosu i techniki mówienia.
- Prowadzenie badań naukowych w dziedzinie logopedii.
Absolwent zdobywa kompetencje do pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności, takimi jak:
- Niepełnosprawność intelektualna
- Używanie wózka inwalidzkiego
- Poruszanie się o kulach
- Utrata kończyn
- Poważne defekty twarzy
- Niewidzenie lub niedowidzenie
- Niesłyszenie lub słabe słyszenie
- Głuchoniewidzenie
- Jąkanie się
- Poważne wady wymowy
- Dysleksja
- ADHD
- Trudności w nauce
- Autyzm
- Choroby psychiczne
- Choroba Alzheimera
- Epilepsja
Absolwent jest zatem przygotowany do wsparcia i pracy z szerokim spektrum osób o specjalnych potrzebach, dostosowując metody pracy do indywidualnych potrzeb każdego ucznia.